Què hem fet amb les TIC a l’Escoleta?

Feia temps que a la Comissió CTIC ens rondava fer un post que recopilés experiències portades a terme a l’Escoleta en relació a les TIC. A continuació us expliquem breument algunes d’elles, ordenades cronològicament:

Curs 2014 / 2015:

• Es presenta a l’Escola el projecte “bitBats”, del que podeu trobar informació en aquest apartat del nostre bloc i en aquest post  .
  • S’originen algunes iniciatives de programació a classe. La primera és l’experiència sense ordinadors a P5, en què els nens i nenes es disfressen de robots i es programen entre ells. Aqui podeu veure un vídeo que recull l’experiència.
  • Cap al gener, els infants de 4t s’estrenen amb l’Scratch (https://scratch.mit.edu/), tot donant vida al conte Los Exploradores de Julio Cortázar, que havien treballat prèviament a classe, a la vegada que aprenien sobre màquines i ascensors. Un projecte Scratch de referència (fet amb els personatges dissenyats pels infants) el podeu trobar aquí.

Curs 2015 / 2016:

• En aquest curs, cap al Nadal, s’implementa un projecte de programació de llums led RGB amb Arduino (entorn BitBloq de la imatge) , que es penja al passadís de primària.

• Al juny es convoca un claustre de mestres per a que intercanviïn experiències tecnològiques fetes a les seves respectives classes. Algunes havien treballat ja amb robots, ajudades per pares i mares o en Jose, tècnic d’informàtica de l’AMPA. S’inclou un mini taller d’iniciació a l’Scratch per a totes les mestres, així com un d’Arduino per a qui ja té un nivell més avançat.

Curs 2016 / 2017:

• Al setembre es presenta l’experiència de programar amb Scratch que es va fer a 2on B a la “II Jornada TAC 0-8” organitzada per la XTEC (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya). El projecte tracta de recórrer diversos països del món i està integrat en un projecte treballat a classe. Podeu descarregar el vídeo aquí.
  • Al Nadal, la mestra d’anglès fa dos projectes Scratch “Wishes for Refugees” (https://scratch.mit.edu/projects/133320924 i https://scratch.mit.edu/projects/133324985) amb ajuda dels nens i nenes de les classes de 2n.
  • El Sergi, pare informàtic, presenta Scratch a 4t, i sembla que ja estan treballant a classe capturant pokémons.

• Es va constituir un grup de treball informal integrat per les dues tutores de 5è curs, la mestra responsable de TIC del Centre, i un pare de cada grup. El seu objectiu era dissenyar i implementar pràctiques d’aprenentatge on les TIC-TAC fossin incorporades a l’aula de forma consistent amb la dinàmica pròpia de l’escola, molt experiencial i basada en una dilatada experiència treballant en projectes transversals.

El grup va plantejar la introducció a les aules d’un dispositiu obert i de baix cost que a mestres i alumnes els fos fàcil ajustar i reprogramar en el context d’un projecte sobre ciències ambientals. Concretament es va codissenyar una estació metereològica per a cada aula, equipada amb sensors de temperatura, humitat, pressió atmosfèrica, llum i pluja. Els pares varen desenvolupar els equips a partir de dissenys oberts usant instrumental industrial de baix cost connectat a maquinari lliure (Arduino) i a programari obert (S4A, una versió de l’entorn de programació visual Scratch). Les mestres van aprendre a connectar els sensors i a reprogramar la interfície gràfica dels equips. Posteriorment, l’alumnat de 5è va usar els equips per efectuar medicions sistemàtiques durant setmanes, comparant els valors numèrics que proporcionaven els sensors amb les dades metereològiques procedents d’altres fonts (instruments analògics, servei metereològic…), reflexionant sobre la pròpia naturalesa dels paràmetres ambientals i sobre com traduir-los visualment de forma comprensible i consistent, i proposant formes de mapatge de les dades que finalment varen implementar reprogramant la interfície i generant els recursos gràfics necessaris.

• A finals de curs, el Martí presenta una experiència amb Scratch als infants “cuiners” de 1r (6-7 anys), per mostrar-los les “bondats” de la programació: de com els nens i nenes poden canviar d’un paradigma en què les “màquines” (mòbil, TV, consola, ordinador, tablet, internet, etc.) poden arribar a dominar els seus usuaris, a un altre en què siguin ells i elles qui dominin les màquines i com aquestes els poden servir de suport per acomplir els diferents objectius que puguin tenir a la vida.

Atesa la temàtica de la classe (Cuiners), entre tots i totes arriben a resoldre molt i molt bé una piràmide dels aliments, que se’ls havia programat per a aquella sessió. Podeu usar-la per a futures sessions d’altres cursos.

I ara què?

No cal dir que aquest tema de la programació necessita de continuïtat (una flor no fa estiu), així com d’un cert control i dedicació per part nostra, però que si ho fem bé, realment els serà útil i tal i com demostren les experiències fetes fins ara, aplicable a tots els àmbits.

Esperem que us hagi estat d’interès!

Comissió TIC de l’Escoleta

Un pensament a “Què hem fet amb les TIC a l’Escoleta?