Per què són tan importants per als infants la programació, en particular, i les noves tecnologies en general?

beingfive.blogspot.com - all rights @ George Sfarnas

beingfive.blogspot.com – all rights @ George Sfarnas

Al món actual no cal que els infants pretenguin tenir un futur dedicat a la programació, a la robòtica, o a l’enginyeria en general, per voler desenvolupar la seva creativitat mitjançant eines de programació com Scratch. Un futur cuiner o futura bombera, matemàtica, mecànic, poeta, bioquímica, filòsof, política, emprenedora, músic o sastre, lluirà dins la seva excepcional capacitat de creació l’empremta d’aquestes eines. I és que l’excel·lència no hauria de ser cosa d’uns pocs, sinó de la comunitat sencera.

Obviant que d’entrada és necessari un bon control i certa empenta per part dels pares i mares, la fonamentació pedagògica d’eines de programació com Scratch (https://ca.wikipedia.org/wiki/Scratch_(llenguatge_de_programaci%C3%B3) és innegable. Per exemple, Scratch permet que els alumnes puguin:

  • Reflexionar a través de projectes disponibles ja inventats per altres usuaris.
  • Crear animacions i activitats interactives.
  • Imaginar i innovar a partir del projecte que s’estigui observant.
  • Editar un joc que ja ha estat desenvolupat.
  • Compartir amb altres persones en línia.
  • Jugar per aprendre.

D’altra banda, en els entorns educatius el programa permet:

  • Ajudar a pensar de manera algorítmica i aprendre a abordar problemes metòdicament.
  • Guanyar comprensió sobre conceptes matemàtics com expressions booleanes, variables, coordenades i nombres aleatoris.
  • Activar els processos metacognitius de l’infant, ja que ofereix oportunitats per improvisar, posar a prova les seves idees, assajar i corregir errors.
  • Afavorir l’intercanvi, estimulant l’aprenentatge col·laboratiu.

El projecte BitBats de l’Escoleta

La comissió TIC (Tecnologia de la Informació i de la Comunicació) de l’Associació de mares i Pares d’alumnes de l’Escoleta es planteja com a objectiu apropar la nostra escola a les TAC (Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement). En aquesta línia, fa un cert temps, van iniciar el projecte BitBats, amb la finalitat d’ajudar l’escola en la incorporació gradual d’eines tecnològiques educatives basades en programació (Scratch…), robòtica, i opcions més avançades com Arduino. Podeu veure la presentació del projecte aquí.

Sense alterar el model d’èxit de la nostra escola, es pretén iniciar i preparar els infants per a futures etapes (secundària, postobligatòria i universitat), on hi arribaran amb curiositat, inquietud, coneixement, i un cert avantatge -no competitiu sinó col·laboratiu.

El següent esquema mostra orientativament les etapes d’introducció de les diferents eines:

EINES Infantil
2n cicle
Primària
1r cicle
Primària
2n cicle

Primària
3r cicle

P3 P4 P5 1r 2n 3r 4t
3-4 anys 4-5 anys 5-6 anys 6-7 anys 7-8 anys 8-9 anys 9-10 anys 10-11 anys 11-12 anys
Imants, Kodable, …
Scratch, …
Robots, …
Arduino, Impressió 3D, …

Aquesta és només una introducció. En aquesta nova secció del web l’AMPA anirem parlant d’aquestes eines, oferint materials que permetin ajudar a la comunitat en la seva incorporació. No deixeu de seguir-la!

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedInPin on Pinterest

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *