Al món actual no cal que els infants pretenguin tenir un futur dedicat a la programació, a la robòtica, o a l’enginyeria en general, per voler desenvolupar la seva creativitat mitjançant eines de programació com Scratch. Un futur cuiner o futura bombera, matemàtica, mecànic, poeta, bioquímica, filòsof, política, emprenedora, músic o sastre, lluirà dins la seva excepcional capacitat de creació l’empremta d’aquestes eines. I és que l’excel·lència no hauria de ser cosa d’uns pocs, sinó de la comunitat sencera.
Obviant que d’entrada és necessari un bon control i certa empenta per part dels pares i mares, la fonamentació pedagògica d’eines de programació com Scratch (https://ca.wikipedia.org/wiki/Scratch_(llenguatge_de_programaci%C3%B3) és innegable. Per exemple, Scratch permet que els alumnes puguin:
- Reflexionar a través de projectes disponibles ja inventats per altres usuaris.
- Crear animacions i activitats interactives.
- Imaginar i innovar a partir del projecte que s’estigui observant.
- Editar un joc que ja ha estat desenvolupat.
- Compartir amb altres persones en línia.
- Jugar per aprendre.
D’altra banda, en els entorns educatius el programa permet:
- Ajudar a pensar de manera algorítmica i aprendre a abordar problemes metòdicament.
- Guanyar comprensió sobre conceptes matemàtics com expressions booleanes, variables, coordenades i nombres aleatoris.
- Activar els processos metacognitius de l’infant, ja que ofereix oportunitats per improvisar, posar a prova les seves idees, assajar i corregir errors.
- Afavorir l’intercanvi, estimulant l’aprenentatge col·laboratiu.
El projecte BitBats de l’Escoleta
La comissió TIC (Tecnologia de la Informació i de la Comunicació) de l’Associació de mares i Pares d’alumnes de l’Escoleta es planteja com a objectiu apropar la nostra escola a les TAC (Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement). En aquesta línia, fa un cert temps, van iniciar el projecte BitBats, amb la finalitat d’ajudar l’escola en la incorporació gradual d’eines tecnològiques educatives basades en programació (Scratch…), robòtica, i opcions més avançades com Arduino. Podeu veure la presentació del projecte aquí.
Sense alterar el model d’èxit de la nostra escola, es pretén iniciar i preparar els infants per a futures etapes (secundària, postobligatòria i universitat), on hi arribaran amb curiositat, inquietud, coneixement, i un cert avantatge -no competitiu sinó col·laboratiu.
El següent esquema mostra orientativament les etapes d’introducció de les diferents eines:
EINES | Infantil 2n cicle |
Primària 1r cicle |
Primària 2n cicle |
Primària |
|||||
P3 | P4 | P5 | 1r | 2n | 3r | 4t | 5è | 6è | |
3-4 anys | 4-5 anys | 5-6 anys | 6-7 anys | 7-8 anys | 8-9 anys | 9-10 anys | 10-11 anys | 11-12 anys | |
Imants, Kodable, … | |||||||||
Scratch, … | |||||||||
Robots, … | |||||||||
Arduino, Impressió 3D, … |
Aquesta és només una introducció. En aquesta nova secció del web l’AMPA anirem parlant d’aquestes eines, oferint materials que permetin ajudar a la comunitat en la seva incorporació. No deixeu de seguir-la!