#TombemDecretMenjador Demà, 17N mobilització!!!

Us fem arribar una reflexió que hem rebut en els grups de la Plataforma d’AMPAs De Cerdanyola sobre la convocatòria de demà per manifestar-nos contra el decret de menjadors (entre d’altres coses), que resoldrà molts dubtes i us ajudarà a entendre perquè es important que hi anem les families.

Demà hi ha convocada una manifestació contra el decret de menjadors (entre d’altres coses), però és possible que moltes de nosaltres no sapiguem en què consisteix aquest decret. Per això hem pensat que potser a alguna li podria semblar interessant algun tipus de resum…

Fa poc vaig anar a una xerrada informativa que va fer la FaPaC (Federació d’Ampes de Catalunya) i vaig prendre alguns apunts. Així que us els envio per si a alguna li ve de gust llegir-s’ho.

De l’esborrany de la llei, FaPaC destaca els següents punts:

• Només les institucions públiques podran licitar el servei de menjador. Aquestes Institucions inclouen direccions de centres escolars, però haurien de redactar licitacions públiques, amb plecs tècnics que s’han d’adequar a les lleis, etc. Per això sembla estar tot plantejat per a què des de la Generalitat o consells comarcals es facin macro-licitacions o licitacions per lots en les que incloguin un gran nombre d’escoles.
  • En aquests concursos el preu que ofereixin les empreses puntuarà de manera molt rellevant. Per tant, és previsible que el servei perdi en qualitat, donat que les empreses lluitaran per oferir a la administració preus més “atractius”. (Nota de l’AFI Bellaterra: mireu aquest article i us fareu una idea del que perdríem!!)
  • Molt vinculat al punt anterior, és previsible que la condició dels treballadors es precaritzi i que la qualitat del menjar baixi.
  • Les empreses que podran oferir un servei a moltes escoles, previsiblement, seran les empreses més grans. Les empreses petites tindran molt poc marge de maniobra.
  • El servei de menjador no és concebut com a un dret per als nostres fills i filles. És un servei en el que es busca la viabilitat econòmica. De fet, si les empreses no volen oferir el servei en algunes escoles perquè el servei no és rendible, NO S’OFERIRÀ EL SERVEI. Per tant, el servei de menjador queda en mans de la voluntat de les empreses.
  • La comunitat educativa queda al marge de la gestió. La llei esmenta que les AFA’s podran participar de la redacció dels plecs, però segons FaPaC seran molt poques les AFA’s que hi podran participar realment, donat que es necessiten uns coneixements tècnics i legals dels que molts/es no disposem.
  • A nivell nutricional, la llei recomana els productes ecològics i de proximitat, però és només una recomanació. De fet, permet els aliments amb LÍNIA FREDA¸ aliments que es poden preparar a qualsevol part del món i en qualsevol moment (Nota de l’AFI: a l’article anterior ho comenten amb detall que vol dir això).
  • Els alumnes amb Necessitats Educatives Específiques queden exclosos del redactat de l’esborrany de la llei. L’únic esment que es fa a aquests alumnes assenyala que els consells escolars de cada centre decidiran si s’apuja el preu del menú diari per tal de poder fer front de manera solidària al “sobre-cost” que suposen aquests alumnes. Si no ho he entès malament, en aquest Consell Escolar, a més, els pares i mares hauran de representar 2/3 parts dels vots. Les ponents de FaPaC diuen que aquesta manera de votar contradiu, a més, els propis estatuts dels consells escolars.
  • S’estableixen ratios molt elevades:
    • P3 1/15
    • P4 I P5 1/20
    • Primària 1/30.
  • No es requereix cap tipus de formació al personal de monitoratge.
  • Per fer més “atractiva” l’oferta, la Generalitat ja està parlant de pujar el preu del menú fixe a 6,80€.
  • Els temps de menjador definitivament deixa de ser concebut com a temps educatiu i passa a ser un servei que les institucions atorgaran a la “millor oferta”, previsiblement oferides per grans empreses del sector. Aquesta concepció s’allunya, encara més, de la posició de la FaPaC en vers el que hauria de ser el “temps del migdia”.

Quina es la posició de la FaPaC en relació a la gestió dels menjadors:

Els menjadors escolars han de ser un servei que s’inclogui dintre del projecte educatiu. L’alumnat hi passa un terç de la jornada en aquest espai.

FaPaC advoca per la gestió directa per part d’Ensenyament. És a dir, que tots els treballadors i treballadores del menjador siguin treballadors contractats per propi Departament d’Ensenyament. Amb això s’asseguraria la no precarització dels treballadors/res, l’estabilitat del personal, i un major control per part de la comunitat educativa.

El servei ha de ser universal, inclusiu i gratuït. FaPaC és conscient de que s’està molt lluny d’aconseguir aquests objectius, però aquest decret ens allunya encara més d’ells. Per això conviden a totes les AFA’s i organitzacions polítiques i socials que vulguin sumar-s’hi, a la mobilització social per tal que aquest decret no tiri endavant.

Ens veiem dissabte, 17 de Novembre a les 17h a la Plaça Universitat de Barcelona.

Convocatòria de la PAC (per qui surti de Cerdanyola):