L’escola no compensa les desigualtats (nou avís!)

L’Informe PISA, elaborat per l’OCDE per conèixer l’estat de l’educació als diferents països, ha tornat a posar de manifest el limitat impacte de l’escola per acomplir una de les seves principals funcions: reduir les desigualtats de partida dels infants que s’hi escolaritzen.

L’article publicat aquesta setmana a El País situa una de les principals limitacions de les escoles en la seva composició social: “De promedio, alumnos desfavorecidos que acuden a escuelas de mayor nivel socioeconómico lograron una puntuación 78 puntos superior —equivalente a más de dos años y medio de escolarización— que la de aquellos que van a escuelas desfavorecidas. Por eso, concluye el informe, “los estudiantes desfavorecidos que acuden a escuelas desfavorecidas sufren, a priori, una desventaja doble”.

No és la primera vegada que els resultats d’aquest estudi -i de molta altra recerca- alerten dels efectes nocius de la segregació escolar, cada cop més gran a casa nostra. El Síndic de Greuges fa anys que ho denuncia. Ara només falta que posem en marxa algunes solucions.