Entrant a l’univers de Scratch: Instal·lació

Davant del repte (imprescindible) de prendre un rol actiu vers l’educació dels infants, els pares i mares ens trobem amb enormes dificultats: la falta de temps per les feines laborals i de la llar, la poca motivació i cansament, o, encara pitjor, la manca d’informació rellevant sobre el què/qui/perquè/quan és important.

En relació a les TIC/TAC, una manera senzilla de superar aquesta manca de rol és jugant i aprenent a programar amb els infants. Us convidem a entrar en el món de Scratch a través de la seva senzilla instal·lació.

Scratch (https://ca.wikipedia.org/wiki/Scratch_(llenguatge_de_programaci%C3%B3) és un llenguatge de programació de codi obert i amb un entorn col·laboratiu: no té cap cost econòmic per a l’usuari i la comunitat que hi dóna suport és enorme (famílies, comunitat educativa, administracions públiques, etc.). El trobareu instal·lat, en la seva darrera versió (la 2.0), a tots els ordinadors de l’escola. Orientativament, l’etapa ideal per a la seva introducció és primer cicle de primària, és a dir, a partir dels 6-7 anys… i sense límit d’edat. Per als infants encara més petits hi ha també la versió Junior de Scratch per a tablets.

El podeu executar via web (versió online) a la pàgina web oficial (https://scratch.mit.edu/), sempre i quan creeu un usuari, o bé podeu baixar-lo al vostre ordinador (versió offline) aquí (https://scratch.mit.edu/scratch2download/). Totes les aules de l’Escola tenen instal·lada la versió offline. Si us baixeu la versió offline al vostre ordinador recordeu d’instal·lar primer Adober Air aquí (https://get.adobe.com/es/air/), que és l’eina que permet donar-hi suport des de la vostra màquina. Un cop tingueu l’enllaç a l’escriptori (versió offline), ja podeu començar!

La seva interfície (interfaz en castellà, és a dir, el que veureu a la pantalla per interaccionar amb Scratch) és divideix en diferents àrees:

  • Àrea d’objectes (no animats), animacions/actors (“sprites” en anglès) o escenaris (“stage” en anglès), situada a baix a l’esquerra.
  • Àrea de disseny i execució, situada a dalt a l’esquerra, també anomenada “escenari” (per a l’execució final del programa), i que es pot ampliar a pantalla completa).
  • Àrea de programes, vestits i sons, situada a la part dreta de la pantalla.

Les anteriors àrees comparteixen el “Magatzem de blocs d’instruccions” (Moviment, Aspecte, Sons, Llapis, Control, Sensors, Operadors, Dades i Més blocs), situat al mig de la pantalla, que són els que arrossegarem amb el ratolí cap a l’àrea de la dreta (excepte quan estiguem treballant amb les pestanyes de vestits i sons). També comparteixen la tradicional Barra de menús i eines. En definitiva, els personatges es comporten seguint les comandes que els hi assignem a la part de “Programes” tot arrossegant les instruccions des del “Magatzem de blocs”.

Aquí (https://scratch.mit.edu/explore/projects/all) hi trobareu milions (sí, sí, milions!) de projectes que han creat i compartit els membres de la comunitat. Hi ha un cercador que ens ajudarà a trobar el que busquem. És molt recomanable no tan sols programar els propis projectes, sinó aprofitar i refer els que ja estan creats (totalment permès) tot donant “crèdit” (reconeixement) al referenciar-los.

Més endavant us mostrarem com començar a utilitzar Scratch, amb alguns exemples que hem creat però, mentrestant, us volem suggerir tres materials MOLT interessants:

Finalment, us proposem un repte: preparar un projecte relacionat amb els projectes habituals que estan treballant a les classes dels vostres fills i filles (bombers, minerals, cuiners, cinèfils, esportistes, etc.). Fins i tot, si ho parleu amb la mestra, ho podreu arribar a presentar a classe.

Us hi animeu?

 

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedInPin on Pinterest

Un pensament a “Entrant a l’univers de Scratch: Instal·lació

  1. Penso que encara més fàcil és començar amb “Code hour” :
    https://code.org/learn
    amb alguna de les activitats (pensades per durar una hora, amb vídeos explicatius bons i breus cada pocs passos per guiar) . N’hi ha per programar primer en blocs molt senzills (activitats Star Wars o Angry Birds amb blockly) , també per començar amb Scratch i seguir amb coses més avançades sempre de forma molt lúdica

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *