Ara és demà… per Jaume Cela

La Columna d'en Cela

El Departament d’Ensenyament ha encarregat al Consell Escolar de Catalunya, l’òrgan màxim de participació i consulta, que iniciï un procés participatiu, sota el nom de ARA ÉS DEMÀ, per recollir les aportacions que es facin per concretar cap a on volem que vagi la nau educativa.

És una invitació a somiar en el nostre sistema educatiu que perquè sigui nostre cal que ens sentim convidats a expressar les nostres opinions i a sotmetre-les a debat públic.

S’ha demanat a cinc ponents la redacció d’un document que serveixi de base pel debat. Un cop formalitzades les propostes, el Consell elaborarà un informe que hauria de servir per establir les bases de consens en el tema educatiu que hauria de ser –no sé si ho és prou en aquests moments- una de les prioritats de la nostra societat.

Una de les ponències, encarregada a la professora Neus Sanmartí, explica i resumeix què sabem en aquests  moments de com aprenem.

Neus Sanmartí és una de les persones més qualificades del nostre país per poder parlar d’aquest tema, perquè a més de tenir una formació científica de primer nivell –a l’Escoleta va coordinar un seminari sobre el tractament de les ciències en el currículum que ens va marcar profundament- s’ha passat tota la seva vida donant classes a infantil, primària, secundària i a la universitat, a més de ser una experta conferenciant en diversos temes – com l’avaluació dels aprenentatges-, centrals que afecten el món educatiu.

Em permeto recomanar-vos la lectura d’aquest document –no té més de quinze pàgines- on presenta una síntesi molt ben feta sobre què sabem actualment dels processos d’ensenyament–aprenentatge. La lectura d’aquestes pàgines ens permet entendre moltes propostes innovadores que a poc a poc es van introduint a les escoles del nostre país.

Aquest treball, que torno a recomanar-vos amb passió, el podeu trobar a la pàgina web del departament d’Ensenyament. Llegiu-lo a poc a poc, perquè val la pena conèixer què ens diu Neus Sanmartí sobre com aprenem els éssers humans i com podem millorar les nostres pràctiques docents.

Potser té un inconvenient, aquest treball. Està molt lligat a la vida de l’escola, però les famílies sabreu llegir entre línies i segur que trobareu moltes reflexions i moltes informacions que us ajudaran a entendre què ens passa al cor i al cervell quan aprenem.

Jaume Cela