Una anàlisi crítica de l’alimentació escolar: com ho fa l’Escoleta?

informe-la-alimentacion-escolar-en-espana-800px

L’alimentació en els menjadors de les escoles públiques és un tema de debat intens, sobretot en escoles com la nostra on un percentatge molt gran dels alumnes es queda a dinar.

Recentment la revista online Carro de Combate ha publicat l’informe “Alimentación escolar en España. Hacia un modelo más saludable y sostenible”. Així que hem volgut aprofitar per comparar les pautes i recomanacions d’aquest informe amb el tipus d’alimentació que reben les nostres filles i fills al servei de menjador escolar de l’Escoleta.

Tal com vàrem publicar en anteriors posts, bona part de la crítica a la mercantilització dels menjadors escolars rau en els riscos que les grans empreses de catèring apostin per una reducció en la qualitat del servei. La gent de Carro de Combate ha fet una anàlisi en profunditat sobre la qualitat de l’alimentació escolar de les escoles públiques. Les conclusions? Ens trobem davant d’un model poc saludable i gens sostenible.

I com ho fa l’Escoleta? Amb les dades recollides volíem determinar si el nostre servei de menjador segueix aquests pautes poc saludables, o ans al contrari, les nostres criatures segueixen un model alimentari saludable.

Doncs bé, els resultats són molt bons. Hem creat aquesta taula per tal que poguem comparar el darrer menú de la nostra escola (novembre de 2016), amb les recomanacions del Ministeri de Sanitat i els resultats d’un informe avaluador dels menjadors escolars de la Comunitat de Madrid del 2010.

Informe
FROM 2010
Escoleta
(menú Novembre 2016)
Recomanacions (Ministeri de Sanitat)
Verdures 1,37 3,25 1-2
Llegums 4,03 1 1-2
Cereals 1,96 2,5 1-2
Carn 2,61 1,75 1-3
Peix 1,73 2 1-3
Ous 1,12 1,25 1-2

Pel que fa als principals aliments als primers plats, destaquen l’arros i la pasta bullits (22%) al FROM 2010 a la Comunitat de Madrid, i a l’Escoleta destaquen la verdura  (30%) i els cereals bullits (30%), on destaca que la verdura es el complement d’aquests cereals bullit en molts dels casos.

Els segons plats, a l’Escoleta es manté un equilibri entre el peix (36%) i la carn (32%), pero a l’informe FROM 2010, és la carn amb un 39% la que domina aquesta part de l’àpat. I els fregits, només figuraven en un 30% dels dies, cosa que a la Comunitat de Madrid al 2010 era el 56%.

Aprofitem per agrair la bona feina de la Comissió mixta de menjador formada per membres de l’AMPA, la direcció de l’Escola Bellaterra i Educadors 4uatre, empresa encarregada del servei de menjador.